پیشگفتار
امام صادق(ع) در قرن دوم هجری قمری به یاران خود درباره شهر قم و مرکزیت این شهر برای دانش اسلامی چنین فرموده بودند: "زود باشد که کوفه روزگاری از مؤمنان خالی گردد و دانش در آن ناپدید شود... و به شهری که آن را قم گویند ظاهر شوند و معدن اهل علم و فضل شود."(منهاتفیض العلم الی سایرالبلدان...)
کتاب پر برگ تاریخ، عالمان بزرگی را به ما نشان می دهد که در راه نجات انسان ها از گمراهی و شقاوت از هیچ راهی دریغ نکردند. عالمانی که زندگی خویش را وقف هدایت بشر نمودند.
ایران نیز از دیر زمان میهن علم و دانش و محل بروز علم و فقاهت بوده و از طرف دیگر مرکزیت تشیع عالم را داراست و تنها کشوری در دنیاست که وی را از تشکیلات دولتی و ملی این مذهب گرامی تشکیل می دهد و آنان با همه آزادی و سرافرازی به مبادی مذهبی خود قیام می نمایند و از نکوهش و آسیب های اجانب آسوده می باشند.
پیداست که این وضعیت کاملا نیازمند عالمان و دانشمندانی در خور خود دارد که بدین وسیله احتیاجات روحی و معنوی جامعه را تأمین نمایند و انجام وظایف دینی را عهده دار شود.
حضرت آیت الله مؤیدی قمی نیز یکی از آن عالمان بزرگواری است که به راستی مصداق العلماء ورثة الانبیاء است که در راه رساندن پیام رسولان و تبلیغ دین مبین اسلام تمام تلاش خویش را به کار گرفتند و با عنایات خداوند متعال و توجهات خاصه ولی عصر"عج" وظیفه خطیر بیان احکام حلال و حرام را بر عهده گرفتند.
ولادت
حضرت آیت الله مؤیدی قمی در سال 1320 هجری شمسی در شهرمقدس قم در میان یک خانواده مذهبی که به فضائل نفسانی معروفند دیده به جهان گشود.
جد اعلای ایشان حاج حسن تاجر و حاج محمد ابراهیم تاجر حاجی حسینی که از تجار معروف و بنام قم به شمار می رفتند و والد معظم ایشان حاج میرزا محمود نیز از کسبه قم بودند.
والده ماجده معظم له، صبیه مرحوم حاج آقا شیخ اصغر مؤید الشریعه شاگرد و محرر مرحوم آیت الله حاج سید محمد حجت کوه کمری، داماد مرحوم حجت الاسلام ملا محمود زاهدی قمی(1325-1226)،(مشهور به حاج ملا محمود) نماینده مردم قم در اولین مجلس شورای ملی – در زمان مشروطیت – و همشیره زاده مرحوم آیت الله حاج میرزا ابوالفضل زاهدی قمی بوده است.
ابوالزوجه آیت الله مؤیدی قمی هم، فقیه اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام مرحوم آیت الله حاج شیخ علی اصغر فقیهی قروینی(ره) بودند.
تحصیلات
حضرت آیت الله مؤیدی قمی، بعد از یادگیری فنون ادب و علوم قرآنی در مدرسه ابتدایی شایگان قم(1367 ه - ق) مشغول خواندن دروس کلاسیک گردید و دیپلم را به طور متفرقه خواندند. سال ورود معظم له به حوزه علمیه قم قبل از بنای مسجد اعظم ( مسجد حضرت آیت الله بروجردی) سال 1338 بوده است، وی نخست ادبیات عرب و مغنی و مطول و سیوطی و حاشیه ملا عبدالله ...(منطق) و لمعه را نزد اساتید بنام حوزه علمیه قم همانند حضرات آیات: آیت الله سلطانی طباطبایی – مرحوم آیت الله مشکینی – مرحوم آیت الله ستوده و مرحوم آیت الله محقق داماد سپری نموده اند.
اساتید
معظم له بعد از سپری نمودن دروس سطح نزد اساتید معظم، توفیق یافت دروس خارج فقه و اصول را نزد حضرات آیات عظام، آیت الله حائری یزدی فرزند مرحوم مؤسس حوزه علمیه قم حضرت آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حایری، آیت الله میلانی، آیت الله العظمی گلپایگانی، رهبر کبیر انقلاب آیت الله العظمی امام خمینی(ره) وآیت الله العظمی مرعشی نجفی وآیت الله العظمی اراکی زانوی ادب بر زمین زند. و معظم له قبل از نهضت در امتحانات خارج فقه (سطح4)- قبل از ارتحال آیت الله العظمی بروجردی- شرکت کرده اند و دارای اجازه نقل احادیث و روایات و اجتهاد از بعضی از مراجع معظم تقلید می باشند.
تبلیغ دین
در آیات قرآن و احادیث اسلامی از امر تبلیغ به عنوان موهبت الهی یاد شده همانطوری که خداوند متعال در سوره الرحمن بعد از آن که سخن از خلقت انسان می نماید می فرماید: الرًحمن * علًم القران* خلق الانسان* علًمه البیان. و در حدیث معرو ف(مداد العلماء افضل من دماء الشهداء) ذکر این نکته بخوبی تبلور می کند که مرکب قلم های عالمان گرانبهاء تر از خون شهداء است و مفسران حکمت این را این چنین پنداشته اند که قلم های علماء انگیزه قیام شهیدان است، بعلاوه پاسدار خون شهیدان نیز همین قلم های دانشمندان است، در حدیث دیگری از رسول ختمی مرتبت(صلی الله علیه وآله) است.
هنگامی که انسان از دنیا می رود رابطه اش با عالم قطع می گردد و امیدش از همه چیز بریده می شود مگر از سه چیز: یکی از آن سه، همان علومی است که از آن عالم به یادگار می ماند، چه از راه بیان و تبلیغ ، چه از راه تألیف و نگارش، آیت الله مؤیدی قمی هم با الگوگیری از قرآن و عمل به سیره معصومین ازهمان اوایل طلبگی شان به تبلیغ دین پرداختندوسالهای متمادی تشنگان معارف دین را با بیان دل نشین شان موعظه نمودند.
فعالیت های علمی و پژوهشی
آموزشی
معظم له در عمر با برکت خویش به تلاش در حوزه تبلیغ اکتفا ننموده، ایشان مدتی در دانشگاه امام حسین(ع) در تهران به تدریس مشغول بودند و چند سال در دانشگاه زاهدان مشغول تدریس گردیدند . ایشان با روحیه خستگی ناپذیر خود علاوه بر تدریس در ارتش جمهوری اسلامی در تهران نیز مشغول بودند.
فعالیت های پژوهشی
معظم له همچون بیان شیوای خود در امر تدریس و تبلیغ به امر پژوهش نیز روی آوردند، تحقیقات و تطبیقات گسترده ای بین مجلدات کتاب بحارالانوار قدیم با بحارالانوار جدید داشته اند که در طی بیش از چهار سال تطبیقات را انجام داده اند ، همچنین عضو جامعه روحانیت مبارز تهران در سال های 1358،1357 نیز بوده اند. معظم له عضو مدرسین حوزه علمیه قم از سال 1362 تاکنون می باشند.
همچنین استاد گرانقدر چندین سال امام جماعت و رئیس هیئت امنای مسجد حسنی در شرق تهران بوده اند و با خلق و خوی نیکوی خویش و اخلاق حسنه پذیرای نیازها و کمک به مردم بوده اند.هم اکنون نیز رئیس هیئت امنای مسجد سوته(شهرستان ساری) در استان مازندران می باشند که همواره با راهنمایی های حکیمانه خود راهگشای بسیاری از مشکلات منطقه می باشند.
تدریس:
استاد معظم حضرت آیت الله مؤیدی قمی (مدظله) از همان ابتدای طلبگی خود مشغول تدریس گردیدند. همیشه توصیه ایشان به شاگردانشان این جمله بوده است که ( الدرس حرف و التکرار الف) و تکرار جز با تدریس کردن تحقق نخواهد یافت.
معظم له ابتداء به تدریس مقدمات پرداخته و کتب سیوطی ، مغنی، حاشیه ملا عبدالله (منطق ، باب حادی عشر) و ادبیات را به مدت 7 سال تدریس نموده اند.
بعد از آن به تدریس کتب معالم وقوانین پرداخته ، ایشان کتاب لمعه را به مدت 20 سال در مدرسه فیضیه تدریس نموده اند و علاوه بر آن کتب رسائل و مکاسب و کفایه را در مدرسه مرحوم حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی به طور 5 دوره کامل به پایان رسانده اند ، روش و متد استاد معظم به این سبک بوده است که کتب را به طور کامل تدریس نموده و چنانچه در پایان سال به اتمام نمی رسید ادامه آن را به سال بعد موکول می نمودند.
همچنین معظم له کفایةالاصول را در مدت 3 سال در حوزه علمیه زاهدان تدریس نموده اند و سپس به مدت 10 سال در حوزه علمیه قم مشغول تدریس این کتاب گرانبها گردیدند.
سطوح عالی
بیان روان و شیوای استاد در سنگر تدریس انگیزه ای گردید تا گروهی از شاگردان معظم له و فضلای گرامی از ایشان تقاضای تدریس خارج فقه و اصول کردند.
حضرت استاد درس خارج اصول خویش را در مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی شروع نموده وهمچنین از سال 1376 تاکنون نیز در مدرسه مبارکه فیضیه به تدریس خارج فقه مشغولند و کتاب های صلاة جمعه، صلاة استیجاری ، صلاة جماعت ، صلاة مسافر، صلاة آیات ، کتاب صوم(طریق ثبوت هلال) صوم قضاء و صوم کفارات و همچنین کتاب اعتکاف و خمس و انفال ونکاح را تدریس فرموده اند.
تفسیر موضوعی قرآن کریم
استاد معظم حضرت آیت الله مؤیدی قمی(مدظله) بر این اعتقادند که قرآن باید در زندگی انسان حضور فعال و چشمگیر داشته باشد، لذا معظم له انس با قرآن و تفسیر و تدریس آن را از دیر زمان سرلوحه خود قرار و جزء برنامه اصلی زندگی خود نموده اند.
ابتدا ایشان به تدریس و تفسیر موضوعی قران کریم پرداختند (چندین سال به تفسیر آیات توحید برهان ، فطرت ، نظم، وجوب و امکان صرف الوجود، حرکت، فقر و غناء ، تمانع، علمی ، صدیقین، علت) پرداختند. سپس آیات صفات باری تعالی( ثبوتیه، سلبیه، کمالیه، جلالیه، جمالیه) را تفسیر نموده اند.
ترتیبی:
استاد(دام ظله) پس از تدریس موضوعی به تدریس تفسیر ترتیبی قرآن روی آورده اند و از سال 1379 تاکنون مشغول تدریس و تألیف تفسیر قرآن کریم می باشند.
نهج البلاغه:
حضرت آیت الله مؤیدی قمی با اندیشه بازو تفکر شگرف با توجه به این که کتاب نهج البلاغه همچون حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) مظلوم مانده است بر آن شد که به تدریس این کتاب پربار همت گمارد و متجاوز از ده سال است که مشغول تدریس این کتاب می باشند و موفق گردیدند دو دوره کامل کلمات قصار را تدریس نموده و همچنین تاکنون نیمی از خطب امیر بیان و تمام نامه های حضرت را به طور کامل تدریس فرمایند.
مبارزات سیاسی
آیت الله مؤیدی قمی از شاگردان فقهی ، اصولی سیاسی و انقلابی امام خمینی(ره) بودند.
هنگامی که حرکت انقلابی و اعتراض آمیز امام خمینی علیه سیاستهای ضد اسلامی و آمریکاپسند محمدرضاشاه پهلوی آغازشدایشان نیزازسال1342به صورت جدی وفعال واردمیدان مبارزات سیاسی شدندوشانزده سال تمام باوجود فرازونشیب های فراوان وشکنجه ها وتبعیدهاو زندان هامبارزه کردندوازهیچ خطری نهراسیدند.
پس ازپیروزی انقلاب اسلامی
آیت الله مؤیدی قمی پس ازانقلاب اسلامی نیزهمچنان پرتلاش به فعالیت های ارزشمنداسلامی پرداختندوهمچنین درایام دفاع مقدس به عنوان مبلّغ ورییس حوزه علمیه زاهدان باحضورخودموجب دلگرمی رزمندگان اسلام درطول دوران دفاع مقدس بودند.
فعالیت های اجتماعی
حضرت آیت الله مؤیدی قمی در دوران زندگی پربار خویش علاوه بر خدمات بسیار ارزشمند فرهنگی، سیاسی و تربیت فرزانگان و اندیشمندان ، خدمات اجتماعی فراوانی را انجام داده اند .
ازجمله آن خدمات:
معظم له بر احداث بناهای خیریه فراوانی همت گماردند و تاکنون چندین بنای خیریه را تأسیس نمودند.
استاد معظم علاوه بر تأسیس مؤسسات خیریه مختلف و تحت پوشش گرفتن بسیاری از ایتام و مستمندان و فقراء سطح شهر و تهیه جهیزیه ایتام ،خود نیز به عمران و آبادی یکی از روستاهای استان مازندران(روستای سوته) تلاش مضاعفی نموده و در احداث حسینیه ، مسجد، صندوق قرض الحسنه و...
نقش بسزایی داشتند.
-مساعدت در ساخت بنای جدید ساختمان حوزه علمیه زاهدان در سال های 1359 تا1361-
-ساخت و تجدید بنای مسجد حسنی و همچنین تأسیس کتابخانه بزرگ (در شرق تهران) از دیگر اقدامات این عالم بزرگوار به شمار می رود.-